برگزاری اولین نظرگاه
ارسال شده در تاریخ :

اولین نظرگاه همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال شامگاه چهارشنبه ۳۰ آبان با محوریت «بررسی فرمهای بیانی در نمایشنامههای عباس نعلبندیان» برگزار شد.
مروری بر نظرگاه یکم؛ اولین نظرگاه همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال شامگاه چهارشنبه ۳۰ آبان با محوریت «بررسی فرمهای بیانی در نمایشنامههای عباس نعلبندیان» برگزار شد.
- در این نشست که با حضور آقای سام منصف و آقای بهروز سالمی برگزار شد ابتدا محدودیتها و کاستیهای پژوهشهای صورت گرفته حول محور آثار نعلبندیان مورد بررسی قرار گرفت، سپس پرسش اساسی این نشست با عنوان «تمثیلی بودن هر یک از اجزا فرم درام در آثار نعلبندیان به چه معناست؟» مطرح شد. تکیهگاه این نظرگاه نو، نظریه تمثیل والتر بنیامین است و پاسخ این پرسش از مسیر آرا بنیامین پیرامون تمثیل میگذرد.
- به نظر میرسد میتوان از نظریه تمثیل والتر بنیامین در مواجهه با متون چهلتکه و ارجاع محور کمک گرفت که این موضوع دریچه جدیدی به فهم آثار نعلبندیان میگشاید. البته نبایست فراموش کرد که مطالعه مناسبات تاریخی و شناخت گفتمانهای فرهنگی و سیاسی غالب در دهههای چهل و پنجاه و نیز دستهبندی ارجاعات فرامتنی نمایشنامههای نعلبندیان در رویارویی با عباس نعلبندیان و تمثیل در آثار او اهمیت فراوانی دارد.
- در این نشست که با حضور آقای سام منصف و آقای بهروز سالمی برگزار شد ابتدا محدودیتها و کاستیهای پژوهشهای صورت گرفته حول محور آثار نعلبندیان مورد بررسی قرار گرفت، سپس پرسش اساسی این نشست با عنوان «تمثیلی بودن هر یک از اجزا فرم درام در آثار نعلبندیان به چه معناست؟» مطرح شد. تکیهگاه این نظرگاه نو، نظریه تمثیل والتر بنیامین است و پاسخ این پرسش از مسیر آرا بنیامین پیرامون تمثیل میگذرد.
- به نظر میرسد میتوان از نظریه تمثیل والتر بنیامین در مواجهه با متون چهلتکه و ارجاع محور کمک گرفت که این موضوع دریچه جدیدی به فهم آثار نعلبندیان میگشاید. البته نبایست فراموش کرد که مطالعه مناسبات تاریخی و شناخت گفتمانهای فرهنگی و سیاسی غالب در دهههای چهل و پنجاه و نیز دستهبندی ارجاعات فرامتنی نمایشنامههای نعلبندیان در رویارویی با عباس نعلبندیان و تمثیل در آثار او اهمیت فراوانی دارد.


